Monday, April 24, 2006

 

nye studieregler??

tja lad os se; hvis man nedsætter SUen med 1000kr så skal man arbejde flere timer og får dermed mindre tid til at studere hvilket så foresager at man bliver så forsinket at man skal betale for undervisningen hvilket gør at man så bliver nødt til at tjene flere penge hvilket så gør at man får endnu mindre tid til studierne....

Er jeg den eneste der ser en ond cirkel?

Jeg tror efterhånden at det er på tide at regeringen dropper dens forskelsbehandling af rig og fattig! Det kan ingen være tjent med!
Desværre passer det godt med den generelle politik som regeringen har gjort til almindelig praksis nemlig at sige en ting og så gøre en anden. Det er ikke mere end 1 måned siden at regeringen ville øge tilskuddene til universitetet for at bedre vores "vigtigeste ressource" nemlig højtuddannede, og nu vil de så forringe vilkårene for at læse markant så det kun er de rige og ressource-stærke der kan få sig en uddannelse.

Til grin!

link til dr.dk

Comments:
Enig i at forholdende for studerende ikke skal forværres, men ok at man sætter en tidsfrist på så man undgår evighedsstudenter og lign.

Hvad er dit forslag til at få studerende godt og hurtigt igennem studietiden?
 
Jeg kan ikke se problemet med såkaldte evighedsstuderende.

Der er 72 SU-klip og resten er på egen regning. Universiteterne får penge pr bestået eksamen.

yderligere tiltag for at indskrænke de studerendes og universiteternes måde at bedst og mest sikkert få de studerende igennem et undervisnings forløb på kan kun kritiseret markant!

De såkaldte evighedsstuderende udfylder andre roller som også er påkrævet på et universitet fx. at sidde i nævn og råd. Det fremmer ens jobmuligheder på "den anden side" og udvikle ens samarbejdsevner og almindelige forståelse af generel administration.

Det kan umuligt være et problem!

For de få der reelt er evighedsstuderende så er der et fåtal af dem der faktisk er i stand til at have et arbejde og derfor er det efter min mening bedre at de er i et uddannelsesforløb end at sidde derhjemme og lave ingenting. Lektorerne og professerne har jo allerede valgt at de får lov til at følge undervisningen og tage en eksamen pr år (en eksamen er 1/4 årsværk) udfra den begrundelse at der skal jo alligevel være undervisning i faget.

Så nej jeg kan ikke se problemet.
Tværtimod så finder jeg den nuværende regerings konstante indskrækninger af den personlige frihed med terrorpakken og andre tiltag fornærmende og får mig udelukkende til at tænke på bøger som "1984"!
 
Så på dit galleri lidt om din baggrund "klassisk græsk" => "psykologi"

Derfor forstår jeg nu din holdning til hvorfor man ikke skal skynde sig med sin uddannelse.

Men må jeg spørge hvad dælen "Klassisk Græsk" er for et studie? Hvad bliver man uddannet til?

Og du må ikke misforstå mig, jeg har ingen lumre bagtanker med spørgsmålet. Det er et oprigtigt spørgsmål, fra en der ikke ved eksakt hvad humaniora studierne handler om.
 
SPROGpsykologi er udelukkende en overbygningsfag dvs at der ikke er en bachelordel på faget. Man kvalificerer sig til faget via sin bachelor. Kort sagt hvis man ikke har den rette bachelorgrad kan man ikke få dispensation for at komme på kandidatdelen på SPROGpsykologi.

er det tydeligt?

Hvorfor det medfører din "
Derfor forstår jeg nu din holdning til hvorfor man ikke skal skynde sig med sin uddannelse." forstår jeg ikke. Det må du gerne uddybe.

Klassisk græsk er et studie på det humanistiske fakultet som indebærer at man lærer kimen til den vestlige kultur, læser tekster på original sprog og fører disse op til samtid.

De sædvanlige jobs er skolelærer, museumsfunktionær, forsker (vi er ikke så mange på faget) og så er vi stærkt efterspurgt i den private sektor.

Håber at det gjorde det klart...
 
Og en sidste ting Solar, bare fordi man gentager en ting nok gange gør det det ikke sandt. Det gør bare folk godt trætte af en. :)
 
Hej Kirle,

Jeg troede du havde skiftet uddannelsesretning midt i vadestedet. Derfor min forståelse om at studerende skulle have god tid til at finde deres rette hylde.

Har som sagt ingen kendskab til hvordan uddannelserne er skruet sammen og mit spørgsmål om hvad faget kunne bruges til var helt uskyldigt. Kunne se på dit svar at du gik lidt i forsvarsposition og kunne så se at man kunne misforstå mine spørgsmål.

Forstår ikke hvad du hentyder til med at jeg gentager mig selv? Hvornår har jeg gjort det? ;o)
 
solar: nu har man jo allerede en grænse for SUen, hvor man har et fjumreår. Hvorfor så skære mere? Desuden er der grænser for hvor mange eksamener man må tage, samt grænser for hvor længe man må være inaktiv.

Jeg ser ikke de spøgelser som regeringen ser. Hvis man vil have studerende hurtigere igennem studietiden, kunne man jo starte med fx at ansætte nogle flere bachlorer indenfor det offentlige...
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?