Monday, February 20, 2006

 

Til eftertanke...

Religion af A. Johansen, ph. d. i Politiken d.19-02-06, 3.sektion s.5.

Det er ikke kun nogle af Koranens påbud, der skal tages med et gran salt. Det gælder også dele af bibelen.
En række danske politikere, journalister, meningsdannere er utrættelige i deres påmindelser om krigeriske påbud fra Muhammeds hånd, her ikke mindst påbuddet om, at alle af anden tro skal bekæmpes med magt. Den historiske kontekst for dette påbud er en periode, hvor islam var ved at blive udslettet af andre stammer. De fleste muslimer lever ikke efter dette påbud, og de fleste imamer prædiker da også tolerance og fordragelighed imellem religionerne.
Der findes også en række historiske kristne påbud, som de fleste kristne ej længere følger, men som stadigvæk betragtes som lov af fundamentalistiske kristne især med hensyn til homoseksualitet. Dr. Laura Schlesinger er en kendt radiopersonlighed i USA, der giver råd til folk, som ringer ind. For ikke så lang tid siden besvarede hun et opkald om homoseksualitet, hvori hun henviste til 3. Mosebog 18:22, der slår fast, at homoseksualitet er en afskyelig vederstyggelighed, som under ingen omstændigheder bør toleres.

Det resulterede i et åbent brev til dr. Laura skrevet af en ukendt amerikansk statsborger, her i uddrag:

Kære dr. Laura.
Tak for din indsats for at oplære folk i Guds ord. Jeg har lært så meget af dig, og jeg prøver at dele disse kundskaber med så mange som muligt. Men nu behøver jeg råd for at leve efter Guds ord.

1. Hver gang jeg brænder en okse af som et offer, ved jeg, at dette giver en duft som behager Herren, (3. Mosebog 1:9). Problemet er at naboerne klager, hvad gør jeg?

2. Jeg ønsker at sælge min datter som slave (2. Mosebog 21:7) Med det nuværende prisniveau, hvad vil du mene er en fornuftigt pris?

3. I 3.Mosebog 24:44 står der klart og tydeligt, at jeg kan eje både mandlige og kvindelige slaver, bare de er købt fra et naboland. En af mine venner påstår, at det kun gælder for mexicanere og ikke canadiere. Her er jeg lidt i tvivl. Kan jeg eje en canadier?

4. Jeg har en nabo der insisterer på at arbejde i sabbatten. 2. Mosebog 35:2 er utvetydig på dette punkt: Han skal helt klart slås ihjel. Er jeg moralsk ansvarlig for at udføre dette selv?

5. De fleste af mine venner går til frisøren. De får klippet håret i siderne og skægget i kanten. Dette er helt klart en synd ifølge 3. Mosebog 19:27. Hvordan bør de straffes?

6. Min onkel er landmand. Han synder mod 3. Mosebog 19:19, fordi han planter to forskellige afgrøder på samme jord. Konen er ikke meget bedre, da hun går iklædt tøj lavet af to forskellige stoftyper (bomuld og polyester). Min onkel har også den uvane, at han bander meget. Er det virkelig nødvendigt, at vi samler hele byen for at stene dem til døde, (3. Mosebog 24:10-16)? Er det ikke nemmere bare at brænde dem ved et familieselskab, som man plejer at gøre ved folk, der har samkvem med sine slægtninge(3.Mosebog 20:14)?

Med venlig hilsen fra en trofast og tilbedende fan.

Hmmm... Selvfølgelig er det fra USA er jeg fristet til at sige. :)
Men når du har smilet færdig så tænk over at der er også masser af fundamentalistiske kristne i Danmark. Du kan kende dem på håret og skægget samt at de råber højest og mest hadefuldt om muslimer...

Go figure...?

Comments:
Men når du har smilet færdig så tænk over at der er også masser af fundamentalistiske kristne i Danmark. Du kan kende dem på håret og skægget samt at de råber højest og mest hadefuldt om muslimer...

Og du mener ikke, at du generaliserer med denne bemærkning? Tro mig - jeg er endnu ikke stødt på en person her i Danmark, der er så fanatisk i deres kristne tro, at de er villige til at slå ihjel for det.
 
tænk majken..troede ikke du havde skæg :)
 
Hahahahaha - go' værkstedshumor Allan - du er ved at lære det ;o)))
 
Farvel
 
"Du kan kende dem på håret og skægget samt at de råber højest og mest hadefuldt om muslimer.." af Kirle

"Og du mener ikke, at du generaliserer med denne bemærkning? Tro mig - jeg er endnu ikke stødt på en person her i Danmark, der er så fanatisk i deres kristne tro, at de er villige til at slå ihjel for det." af Majken

Endelig fatter du det!
Jo selvfølgelig generalisere jeg!

Men hvem ville - helt ærligt - have løftet et øjenbryn hvis jeg havde skrevet muslimer istedet for kristne?

Og bare fordi du ikke færdes i indremissionske, Jehovas vidne eller lign er ikke ensbetydende med at de ikke findes. Historisk set er kristne (og det er efter Jesus´ moderate kristendom) de mest voldelige i deres religions navn... Deres trogrundlag har ikke ændret sig og det har deres idé om religiøs superioritet heller ikke...

Rest my case... ;)
 
Okay fair nok Kirle - Jehovas Vidner er pisse irriterende - men de truer da i det mindste ikke med død og ødelæggelse, fordi man ikke lukker dem ind og ikke gider at høre på deres bavl.
Jeg har den frihed i Danmark til at afvise at lukke dem ind.
Men jeg føler, at fanatiske muslimer prøver at pådutte mig noget med deres trusler om det ene og det andet.
Jeg har ikke på den måde fordomme om muslimer - for så ville jeg jo også synes, at Naser Khader var en "falafelneger", men jeg har DYB respekt for den mand. Som jeg tidligere har skrevet, så er jeg stolt af at kunne kalde ham min landsmand. Fordi selvom han stadig har sin tro, så kan han se tingene fra begge sider og forstår, at det ikke handler om racisme men derimod om meningsforskelle.
Respekt til moderate muslimer - de har min fulde støtte. Men de andre der ikke kan acceptere andre måder end deres egen, de kan for min skyld godt passe sig selv.
En helt anden ting - hvad mener du, om det æresdrab der blev begået i Slagelse? Skal vi acceptere den slags, fordi "nå ja" sådan gør de jo "dernede"???
 
Majken skrev:
Men jeg føler, at fanatiske muslimer prøver at pådutte mig noget med deres trusler om det ene og det andet.

Ja, følelser er noget kompliceret noget. Prøv at ryste det af dig.
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?